Karmienie piersią

Odżywianie w  trakcie karmienia piersią.

W czasie karmienia piersią prawidłowe odżywianie się matki ma podstawowe znaczenie dla jakości pokarmu - a więc prawidłowego odżywiania i zdrowia maleństwa. Jest także niezwykle ważne dla zdrowia samej mamy - zapobiega niedoborom substancji odżywczych ze wszystkimi tego następstwami (np. niedokrwistość, osteoporoza, ubytki zębów, wypadanie włosów, łamanie się paznokci, przewlekłe zmęczenie).

Karmienie piersią to niezastąpione i najlepsze źródło składników odżywczych i wody dla intensywnie rosnącego organizmu dziecka. To także niedoceniany sposób budowania więzi emocjonalnej matki i maleństwa, stworzenia poczucia bliskości i bezpieczeństwa. Wszystkie ważne światowe organizacje zajmujące się zdrowiem i rozwojem człowieka propagują ten typ żywienia noworodka i niemowlęcia.
Mleko matki ma idealne proporcje składników odżywczych (białka, tłuszczu, węglowodanów, witamin, mikro- i makroelementów) dostosowane do zapotrzebowania malucha.

Pokarm kobiecy zawiera immunoglobuliny, laktoferryny, lizozym dlatego karmienie naturalne warunkuje prawidłową odporność dziecka i zapobiega infekcjom. Mleka zwierząt, szczególnie krowie (zawierające kazeinę) często powodują u dzieci alergie.
Prawidłowe odżywianie matki karmiącej warunkuje prawidłowy skład pokarmu, prawidłową wartość energetyczną i odpowiednią jego ilość.

Podstawowe zalecenia żywieniowe dla kobiety karmiącej piersią:

1. Zwiększ kaloryczność pokarmu o 200 kcal na dobę w porównaniu z okresem ciąży
    (czyli w stosunku do okresu przed ciążą o 500 kcal).

2. Zwiększ ilość białka w pokarmie do 110 g/dobę.

3. Zwiększ ilość niezbędnych, nienasyconych kwasów w diecie (naturalne oleje roślinne).

4. Spożywaj regularnie 4 - 5 posiłków mniejszych objętościowo.

5. Dbaj o odpowiednią ilość nabiału, która ma dostarczyć dziennie 1200 mg wapnia. To np. 3 szklanki mleka,
    2 plasterki sera żółtego i 50 g serka białego. Oczywiście o ile maluch nie ma skazy białkowej.

6. Cukry złożone mają być głównym źródłem energii (pieczywo razowe, ziemniaki, ciemne grube kasze, ryż).

7. Pamiętaj o rybach, szczególnie morskich.

8. Dbaj o sporą ilość warzyw i owoców, wybieraj te, po których maluch nie ma wzdęć.

9. Nie pij kawy, alkoholu, napojów gazowanych, napojów energetyzujących.

10. Pij wodę, naturalne niesłodzone soki.

11. Ograniczaj słodycze i białe pieczywo.



anna zmarzły na facebooku
anna zmarzły na fblogspot
Pliki cookies
dr n. med. Anna Zmarzły
specjalista chorób wewnętrznych