Seniorzy

Żywienie osób w podeszłym wieku.

Potrzeby żywieniowe zmieniają się wraz z upływem czasu, z postępem dojrzewania, wzrostu i starzenia, złe odżywianie powoduje niedożywienie lub otyłość. Nasila to przebieg i pogarsza chorób związanych ze starością człowieka.
Żywienie seniora  zależy od jego stanu zdrowia, aktywności fizycznej, stanu odżywienia.
Zapotrzebowanie kaloryczne zdrowych seniorów wynosi od 1700 do 2000 kcal/dobę.
Zapotrzebowanie na białko wynosi minimum 65-70g/dobę dla zdrowych seniorów.
Węglowodany powinny stanowić główne źródło energii w diecie (55-60% dobowej energii) a ich źródłem powinny być głównie cukry złożone, z ograniczeniem cukrów prostych, w tym 25-30g/dobę. Spożycie tłuszczów nie powinno przekraczać 30% energii, z czego minimum 4% powinny wynosić niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe.
Pełnowartościowa i różnorodna dieta powinna zapewniać odpowiednią ilość witamin i mikroelementów. Dieta bogata w owoce i warzywa pozwala zapobiec ich niedoborom.
Zdrowy senior powinien spożywać co najmniej 4 porcje owoców i warzyw dziennie, pić 8 szklanek płynów (głównie woda, mleko, herbaty, soki, napoje alkoholowe, które należy ograniczyć trzeba wliczyć do tej ilości), głównym źródłem błonnika powinien być gruboziarnisty chleb oraz płatki zbożowe, należy regularnie jeść chude mięso, drób, produkty mleczne.

Zalecenia żywieniowe bazujące na klasycznej piramidzie żywienia i zaleceniach Instytutu Żywności i Żywienia, a także zaleceniach Światowej Organizacji Zdrowia (WHO):

1. Jedz różnorodną żywność z wszystkich pięter Piramidy Żywienia (produkty zbożowe, owoce, warzywa, mięsa, drób, ryby, rośliny
    strączkowe, nabiał), aby dostarczać sobie wszystkich składników odżywczych.

2. Unikaj żywności bogatej w cholesterol.

3. Ogranicz spożywanie tłuszczów. warzyw i gruboziarnistego pieczywa w diecie.

4. Zwiększ zawartość błonnika, czyli owoców, warzyw i gruboziarnistego pieczywa w diecie.

5. Unikaj żywności powodującej wzdęcia.

6. Jeśli masz problem z gryzieniem przygotowywuj małe, miękkie porcje lub miksuj potrawy.

7. Unikaj żywności zawierającej sól.

8. Kupuj żywność bogatą w wapń.

9. Unikaj cukru, alkoholu.

10. Pij osiem szklanek płynów dziennie.

11. Jedz pokarmy świeże. Nie rób w domu magazynu żywności.

12. Zapytaj lekarza jakie leki możesz spożywać z żywnością.

13. Stosowanie preparatów witamin, minerałów i innych suplementów diety uzgodnij z lekarzem.



anna zmarzły na facebooku
anna zmarzły na fblogspot
Pliki cookies
dr n. med. Anna Zmarzły
specjalista chorób wewnętrznych