Żywienie dzieci

Prawidłowa, zbilansowana dieta powinna dostarczać dziecku wszystkie składniki odżywcze (konieczne dla  wzrostu i rozwoju młodego organizmu).
Substancje odżywcze powinny być dostarczane w systematycznych, prawidłowo skomponowanych i przygotowanych, smacznych posiłkach.
W jadłospisie naszych pociech około 10-15%  energii powinno pochodzić z białka (drobiu, mięsa, ryb, nabiału, roślin strączkowych, jaj), w  około 30%  energii z  tłuszczu (należy ograniczać tłuszcze zwierzęce obfitujące w cholesterol), a w 55-60% energia pochodzić powinna z węglowodanów (gruboziarnistych produktów zbożowych, warzyw, owoców). Maksymalnie powinniśmy ograniczać cukier.
Dzieci i młodzież powinny spożywać 4 - 5 posiłków dziennie, rozłożonych dość równomiernie (co 3 - 4 godziny), ostatni posiłek powinien najpóźniej być 2 godziny przed snem). Często, szczególnie w natłoku zajęć szkolnych i dodatkowych, w tym sportowych,  jadłospis należy indywidualnie modyfikować - tak, aby był nie tylko zdrowy i smaczny, ale także realny.
Prawidłowe nawyki żywieniowe należy kształtować od wczesnego dzieciństwa. Rodzice i opiekunowie powinni wskazywać zasady i sposoby prawidłowego żywienia, w tym, przede wszystkim SAMODZIELNIE je stosować, co staje się codziennym, ważnym wzorem dla dzieci. Bardzo ważnym elementem codziennego życia tworzącym nawyki żywieniowe są wspólne, rodzinne, zdrowe posiłki, przygotowywane wspólnie z dzieckiem. Mimo pędu w jakim żyjemy należy dołożyć starań by takie rodzinne posiłki spożywać wspólnie co najmniej 10-14 razy w tygodniu, bez pośpiechu, celebrując każdą chwilę. Pielęgnujmy posiłki rodzinne - pozwalają przekazać ważne zwyczaje, nauczyć kultury jedzenia. Są okazją do przedyskutowania ważnych problemów. Budują więzi rodzinne. Badania naukowe wykazały, że dzieci z rodzin, gdzie wspólnie z rodzicami je się co najmniej 10 razy w tygodniu, rzadziej sięgają po alkohol, papierosy, narkotyki.

Nawyki wyrobione we wczesnym dzieciństwie będą przekazywane na kolejne pokolenia i pozwolą zmniejszyć w wieku dorosłym ryzyko wystąpienia wielu schorzeń (otyłości, cukrzycy, miażdżycy, nadciśnienia, udaru mózgowego).

Nieprawidłowe odżywianie dzieci i młodzieży powoduje:

* zmniejszenie wydolności fizycznej i umysłowej,
* niedożywienie,
* obniżenie  koncentracji,
* drażliwość,
* niedokrwistość,
* próchnice zębów,
* choroby dietozależne (m.in. otyłość, cukrzycę,  nadciśnienie tętnicze).

Poza wymienionymi powyżej problemami związanymi z odżywianiem wśród
młodzieży często występują psychogenne zaburzenia odżywiania (anoreksja, bulimia,
jedzenie napięciowe).
Im wcześniej dziecko z zaburzeniem odżywiania trafi do specjalisty i rozpocznie naukę prawidłowego żywienia i związanych z nim zachowań, tym większą ma szansę na powrót do zdrowia!

Szczególną uwagę, poza właściwym składem i porami posiłków należy zwrócić na unikanie  posiłków typu fast-food, systematyczny wysiłek fizyczny. Nie należy dzieci nagradzać słodyczami i wypadami do restauracji. Posiłki przygotowane dla  młodzieży i dzieci powinny być nie tylko smaczne, ale także wyglądem i kolorem zachęcać do jedzenia .


anna zmarzły na facebooku
anna zmarzły na fblogspot
Pliki cookies
dr n. med. Anna Zmarzły
specjalista chorób wewnętrznych